Maandag 13 april - Istanbul en de terugreis!

13 april 2015 - Istanbul, Turkije

We stonden zeer vroeg op vandaag. Om 6 uur zat iedereen aan het ontbijt. Om 6:30 vertrokken we richting de Ferry om de oversteek te maken naar de wereldstad Istanbul.

Istanbul is de meest dichtstbevolkte stad van Turkije. Het is ook het culturele en economische centrum van het land. Het oudste deel is gebouwd op zeven heuvels en heeft de stad de bijnaam "De stad op zeven heuvels" gegeven. De stad strekt zich zowel op de Europese als aan de Aziatische kant van de Bosporus uit, waardoor het de enige metropool in de wereld is die is gelegen op twee continenten. De stad heeft ongeveer 18 miljoen inwoners.

IMG_1285We kwamen rond 9:00 uur aan op de haven van Istanbul. Na een kleine wandeling berg op kwamen we aan bij het Best Western The President Hotel. Een 4 sterren hotel waar we een bakje koffie/thee gedronken hebben op het dakterras. Op het dakterras hadden we een prachtig uitzicht op de stad Istanbul.

Na de korte pauze trokken we verder de stad in. We bezochten daar de Grand Bazaar. De Grand Bazaar is eigenlijk het centrum van een groot commercieel gebied dat bestaat uit een volledig overdekte markt. De naam "Grand Bazaar" verwijst naar meer dan 4.000 winkels, met 65 straten, 22 poorten, en veel restaurants, moskeeën, fonteinen en theehuizen op een gebied van 31 hectare is het een gigantisch doolhof. Er is werkelijk van alles te koop en gladde verkopers proberen je naar hun kraam te lokken en je van alles aan te smeren.

Om 11:30 was iedereen weer op de verzamelplek. Daarna hebben we wat gegeten en toen was het tijd voor het culturele gedeelte van de citytrip. Eerst bezochten we de Aya Sophia. Dit gebouw een voormalige kathedraal en werd later een moskee. Tegenwoordig is het een museum. We liepen langs het Hippodroom van Constantinopel heen. Het hippodroom was een stadion uit de Romeinse tijd. Het werd gebruikt voor wagenrennen en andere vormen van publiek vermaak. Het plein bestaat nog steeds in het moderne Istanbul.

IMG_1190En toen kwamen we aan bij misschien wel het mooiste gebouw in Istanbul. De Süleymaniye-moskee, ook wel de blauwe moskee genoemd. De naam "Blauwe Moskee" is hoofdzakelijk internationaal gebruikelijk vanwege de vele blauwe tegels die te zien zijn aan de binnenkant van de moskee. Van buiten is de moskee grijs van kleur. De moskee ligt tegenover de Aya Sofia, en werd tussen 1609 en 1616 in opdracht van sultan Ahmed I gebouwd en is een van de belangrijkste bezienswaardigheden van Istanbul.

Na een mooie wandeling door Istanbul liepen we via de botanische tuinen richting de haven. Daar hebben we de ferry genomen over de Bosporus om daar Istanbul IMG_1052vanaf het water te bekijken. Op de boot was wel bier verkrijgbaar maar dat mocht je niet in het openbaar drinken. Het bier werd verpakt in kranten. Na een boottocht van anderhalf uur vertrokken we aan de Aziatische kant met de bus richting het vliegveld.

Ons vliegtuig zou om 19:15 vertrekken maar had opnieuw vertraging van drie kwartier. Maar dat mocht de pret niet drukken. In het vliegtuig werden de laatste Turkse Liras opgemaakt. De volledige voorraad bier werd opgekocht door PAX. De drankkar komt niet verder dan de achterste rijen. Zelfs de wiskey en wijn was niet aan te slepen.

Rond 22:15 kwamen we weer aan op Schiphol. Daar stond de bus te wachten voor de terugreis naar Hengelo. Eenmaal in Hengelo aangekomen werd er nog even geproost op een fantastisch lang weekend. Het was een prachtig weekend  in Turkije. En het is zeker voor herhaling vatbaar.

PAX 7 wilt nogmaals alle sponsoren en iedereen die we vergeten bedanken voor een prachtige ervaring!!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl